Navigace

Obsah

Co by měl umět budoucí prvňáček?

Před nástupem do první třídy by se rodiče měli více zaměřit na to, co dítěti dělá

problémy a co by se u něj dalo zlepšit. Vůbec to však nemusí být počítání nebo

poznávání písmenek. Děti by se měly naučit, jak se samostatně obléknout nebo

si zavázat tkaničky na botách. Na rozdíl od školky s nimi už také nikdo nebude

chodit na záchod a říkat jim, že si mají umýt ruce. Měly by se také naučit jíst

velkým příborem, který je těžší, větší a dětem se s ním hůř zachází. Prvňák by měl

samozřejmě znát celé své jméno, adresu a telefonní číslo rodičů. Měl by

vědět, do které školy a třídy chodí. Musí dobře znát své pomůcky, aby si je

poznal. Nejlepší je všechno, od aktovky po poslední pastelku, podepsat. Dítě také

musí vědět, že si nesmí brát nic od cizích lidí, že s nimi nesmí nikam chodit a

ani nastupovat do cizích aut. Musí vědět, na koho se má obrátit, pokud ho někdo

obtěžuje. Prvňák by také měl mít natrénovanou cestu do školy.

A na závěr ještě jednu radu: Psychologové doporučují, že právě u předškoláků

je dobré procvičovat soustředění. Zkuste své ratolesti přečíst pohádku a

stopněte si, jak dlouho vydrží poslouchat. Sledujte, jak dlouho si vydrží kreslit,

listovat v knížce. Dobu soustředění si zapište a cíleně ji protahujte. Budete-li si s

dítětem číst, kreslit, povídat, stříhat či skládat z papíru pravidelně, doba soustředění

se bude zvyšovat. Porovnávat samozřejmě můžete jen stejné typy činností. Pohádka

děti přiková k televizi na půl hodiny, zatímco předčítání stejné pohádky ho zaujme

na podstatně kratší dobu.

 

Jaké znalosti má tedy mít prvňáček?

1. přiměřeně se orientovat ve světě kolem sebe;

2. být samostatný a soběstačný, umět se obléknout, obout, najíst a

zvládnout základní osobní hygienu (patří sem i úklid po hře);

3. znát své jméno, příjmení, adresu, povolání rodičů;

4. poznat základní barvy a pojmenovat základní geometrické tvary;

5. znát názvy běžných zvířat, rostlin, povolání, věcí denní potřeby;

6. chápat pojmy větší-menší, první-poslední, nahoře-dole, nad-pod;

7. vyjmenovat číselnou řadu alespoň do pěti;

8. dodržovat pravidla chování, podřídit se pokynům, i když jsou pro něj

nepříjemné;

9. správně vyslovovat a mít přiměřenou aktivní i pasivní slovní zásobu.

Zdroj: www.rodina.cz